Opalování

Opalování

S blížícím se létem začíná většina z nás trávit daleko více času venku. Jak připravit kůži na zvyšující se množství a intenzitu slunečního záření? Jak se před ním chránit? Na co si dát pozor? A existuje vůbec něco jako bezpečné opalování?

Sluneční záření, které dopadá na zemi, je složeno ze tří složek: viditelné, infračervené a ultrafialové. Ultrafialové záření se dále dělí na UVA a UVB. UVA záření (A jako aging z anglického stárnutí) poškozuje kůži v hloubce. Produkuje volné radikály, poškozuje pojivovou tkáň a je zodpovědné za změny, které vedou k předčasnému stárnutí kůže (tvorba vrásek, ztráta elasticity). Vysoká koncentrace UVA záření může vést i ke karcinomu kůže. UVA záření prochází sklem a dopadá na zem i v případě oblačnosti, kdy je ho pouze o 20 až 40 % méně než za jasného dne. UVB záření (B od anglického burning, pálení) má daleko větší energii. Proniká vrchní vrstvou pokožky a způsobuje její rychlé opálení, ale také spálení, které se projevuje zarudnutím kůže. Buňky kůže se do jisté míry dokážou regenerovat, ale při opakovaném a intenzivním vystavení UVB záření dochází k riziku chronického poškození kůže, které vede ke změně genetického materiálu, až k nádorovým procesům.

Vyberte si tu správnou opalovací kosmetiku

Výběr vhodného opalovacího prostředku a denní kosmetiky vůbec by se měl volit podle výšky ochranného faktoru SPF (Sun Protecting Factor). Ten udává, o kolikrát delší dobu můžeme být na slunci bez rizika spálení kůže, než kdybychom faktor nepoužili. Zaměřte se také na filtry. Ochranné filtry se používají buď chemické, nebo mechanické. Chemické jsou častější a používají se delší dobu. Jejich nevýhodou je, že k tomu, aby začaly účinně působit, musí nejprve proběhnout chemická reakce v kůži, což může trvat až 30 minut. Proto je potřeba přípravky s chemickým ochranným filtrem nanést na kůži dostatečně dlouhou dobu před opalováním. Chemické filtry mohou někdy přispívat i ke vzniku alergických reakcí. V tomto případě je lepší použít přípravek s mechanickými filtry vyráběnými z minerálních pigmentů. Ty se nevstřebávají do kůže, ale zůstávají na povrchu a odrážejí všechny druhy slunečního záření. Účinkují hned po natření, ale také se po osušení ručníkem stírají, takže je potřeba je znovu nanést na kůži.

Připravte se

Abychom svému tělu nepřipravili prvním opalováním šok, zkusme se na sluneční paprsky připravit. Příprava není nikdy stoprocentní a je odvislá od fototypu jedince, ale stojí za to ji vyzkoušet. Pokožku i organismus byste měli vždy dostatečně hydratovat, tedy dbát na pravidelný přísun tekutin (voda, bylinkové čaje, zelený čaj) a používat hydratační krémy na obličej. Dále se doporučuje užívání antioxidantů, jako je vitamin C, E, betakaroten a selen. Zejména užívání betakarotenu je v souvislosti s ochranou kůže proti nadměrnému opalování často zmiňováno. Betakaroten patří mezi karotenoidy, které se ukládají v kůži a vytvářejí tam ochrannou vrstvu pigmentu před škodlivými účinky záření zejména pro hlubší části pokožky. Betakaroten také přispívá k zabarvení kůže po opalování i k jeho delšímu trvání. Jinak jsou jeho účinky podobné jako u dalších antioxidantů, tj. likvidace volných radikálů. Tím zabraňují předčasnému stárnutí organismu, snížení jeho obranyschopnosti, tvorbě nádorových onemocnění a dalším nepříznivým vlivům. Poměrně diskutabilní záležitostí je preventivní opalování v soláriu. Většina dermatologů se shoduje, že opalování v soláriu jen zvyšuje další zátěž UV paprsky. Nicméně existují i názory, že kůže se může přizpůsobit slunečnímu záření postupným zvyšováním dávek. Pokud nepatříte k fototypu I, lze kůži na silnější vystavení slunečního záření (zejména před dovolenou u moře nebo pobytem v tropech) do jisté míry připravit opatrným opalováním v soláriu. Je však potřeba opalovat se rozumně a pozvolně. Vždy se řiďte vlastním fototypem a podle toho přizpůsobte i dobu strávenou v soláriu. První návštěva solária by měla začínat jen na několika málo minutách a neměla by překročit frekvenci dvakrát týdně.

Sluneční záření má i pozitivní účinky

Sluneční záření je přirozenou součástí prostředí, ve kterém žijeme, a je k životu nezbytné. Je to dáno především tvorbou vitaminu D, který až z 80 % vzniká právě díky fotochemickým účinkům slunce na kůži. Vitamin D má zásadní roli pro správný vývoj kostí a zubů, pomáhá tělu vstřebávat vápník z potravy. Jeho nedostatečný přísun zvyšuje riziko osteoporózy v pozdějším věku. Vitamin D hraje důležitou úlohu i pro správné fungování imunitních reakcí. Není náhodou, že býváme častěji nemocní v zimě, kdy je slunečního záření nedostatek. Dále reguluje činnost mnoha genů a pozitivně ovlivňuje i další pochody v těle, jako je tvorba inzulinu, má příznivý účinek na srdeční sval a krevní tlak, ovlivňuje svalovou sílu. Kromě tvorby vitaminu D je slunce i zdrojem dobré nálady. Světlo dopadající na oční sítnici ovlivňuje činnost epifýzy a podněcuje tvorbu serotoninu, nazývaného též hormonem dobré nálady. Potřeba světla k produkci serotoninu je individuální, proto na některé jedince působí zimní období s nedostatkem světla hůře než na jiné.

10 zlatých pravidel opalování

  • Čím nižší fototyp kůže, tím je potřeba vyšší filtr.
  • Děti do předškolního věku by měly používat stejný filtr jako fototyp I. Kojenci a děti do 1 roku by se přímému slunci neměli vystavovat vůbec!

  • Účinnost faktorů se násobně nesčítá, neplatí, že faktor 50 chrání dvakrát více než faktor 25. Nad faktor 50 už se míra ochrany proti UV záření výrazně nezvyšuje a neexistuje přípravek, který by před UV zářením chránil stoprocentně.

  • Výška ochranného faktoru závisí i na zeměpisné šířce a nadmořské výšce, v horách anebo v subtropických či tropických oblastech je intenzita záření vyšší než v našich klimatických podmínkách a je potřeba použít vyšší ochranný faktor.

  • Doba působení voděodolných opalovacích přípravků je maximálně 40 minut. Musíme počítat, že se přípravek znehodnocuje i pocením.

  • Při dlouhodobém pobytu na slunci je potřeba použít přípravek s ochranným faktorem alespoň 25 a důsledně ho aplikovat každé dvě hodiny.

  • I nejvíce odolní jedinci by na přímém slunci (tj. kolem poledne) neměli být déle jak 45 minut.

  • Pokud chcete mít jistotu, že děláte pro ochranu své kůže maximum, kupujte kosmetiku v lékárnách, protože její kvalita je sledována dermatologickými studiemi.

  • Nechoďte na slunce, pokud užíváte antibiotika. Též v případě užívání hormonální antikoncepce se poraďte s lékařem, zda léčba při pobytu na slunci nezpůsobuje hyperpigmentaci.

  • Nezapomeňte ani na ochranu očí výběrem brýlí se správným UV filtrem.

 

MUDr. Kateřina Uxová


Produkty přiřazené k této novince